برای بهینهسازی یک سایت، باید به تقویت فاکتورهای رتبهبندی در سه زمینه زیر توجه ویژهای داشته باشید:
1. راهاندازی فنی وبسایت
برای اینکه وبسایت شما مورد سنجش رتبهبندی قرار بگیرد، ابتدا باید یک موتور جستجو صفحات شما را در وب پیدا کند. بعد آنها را اسکن کند تا بفهمد چه موضوعی دارند و چه کلمات کلیدی در آنها استفاده شده است. در نهایت هم آنها را به فهرست خود اضافه کند. بر این اساس وبسایت شما وارد الگورتیمی میشود که در سرچ کاربران دیده میشود. شاید فکر کنید حالا که صفحه وبسایت خودم را میتوانم ببینم، پس برای گوگل هم قابل رویت است. اما این طور نیست. شما وبسایت خودتان را در قالب مجموعهای از گرافیکها، رنگها، متن و لینکهای آن میبینید. ولی برای گوگل فقط متن صفحات مهم است.
” هر عنصری در وبسایت شما که نتوانید با متن و کلمات کلیدی آن را معرفی کنید، برای گوگل نامرئی است. شاید به نظر برسد شما وبسایت کاملی داشته باشید اما برای گوگل یک محتوای غیرقابل دسترس است، پس ارزشی در محیط وب ندارد.”
عملکرد لینکها و پیوندها در وبسایت
گوگل هم مثل من و شما لینکها را دنبال میکند.Crawlهای گوگل وارد یک صفحه میشوند و از طریق لینکهای صفحه و برچسبها محتوای مرتبط را پیدا کرده و تجزیه و تحلیل میکنند. اما همانطور که قبلا هم گفتیم، Crawl نمیتواند تصاویر را اسکن کند، پس منطقی است که لینکها و پیوندهای صفحه را به صورت متنی تنظیم کنید.
سادهسازی ساختار URL
گوگل از اینکه کلمات را با ساختار پیچیده و رشتههای طولانی بخواند خوشش نمیآید. پس سعی کنید URL های خودتان را تا حد امکان کوتاه کنید و کلمه کلیدی اصلی در آن وجود داشته باشد.
سرعت صفحه
موتورهای جستجویی مانند گوگل از زمانی که محتوا را بارگذاری میکنید تا زمانی که کاربر آن را دریافت میکند را به عنوان شاخص کیفیت میشناسد. هر چه این زمان کوتاهتر باشد، رتبه بالاتری در فهرست گوگل خواهد داشت. عناصر زیادی مانند اندازه تصاویر وجود دارند که روی سرعت صفحه اثرگذار هستند. برای اینکه متوجه شوید چه راهکاری مناسب افزایش سرعت صفحه شما میشود و سرعت صفحه چقدر است، از ابزار Google’s Page Speed Insights کمک بگیرید.
Dead links
وجود یک Dead link در محتوا و سایت شما باعث میشود مخاطب به صفحهای که در حال حاضر وجود ندارد منتقل شود. شاید اصلا این صفحه به طور کلی حذف شده باشد. در این صورت لینک موجود با اصطلاح Broke redirect معرفی میشود. هر دو مورد باعث میشوند تا علاوهبر از دست دادن مخاطبان بالقوه، در رتبهبندی گوگل هم امتیاز کمتری کسب کنید و یا حتی اصلا در فهرست گوگل قرار نگیرید.
Sitemap و فایلهای Robots.txt
Sitemap یک فایل ساده برای فهرست کردن تمام URLهای سایت شماست. گوگل از آن استفاده میکند تا صفحات برای crawl و فهرستبندی شناسایی شوند و سئو بهتری داشته باشد. یک فایل Robots.txt هم به گوگل میگوید که چه محتوایی را ایندکس نکند. هر دو گزینه را ایجاد کنید تا crawl و فهرستسازی محتوای شما با سرعت بیشتر انجام شود.
محتوای تکراری
صفحاتی که محتوای تکراری و کپی شده داشته باشند، باعث گیج شدن گوگل میشوند. معمولا هم هیچ کدام نمایش داده نمیشوند. اگر هم گوگل آنها را پیدا کند، وبسایت شما را جریمه میکند. پس محتوای تکراری یک عامل مخرب و منفی در SEO است.
2. محتوا
هر دفعه که از گوگل استفاده میکنید، میخواهید به یک محتوا دسترسی داشته باشید. محتوای مورد نظر شما ممکن است در قالبهای مختلف باشد. هر قالبی زمانی که توسط گوگل قابل شناسایی باشد، یک محتوا است. یادتان باشد که فرآیند بهینهسازی محتوا، با تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع میشود.
تحقیق کلمات کلیدی
فقط در صورتی شما مخاطب هدف را به وبسایت و محصول خود منتقل میکنید که محتوای شما متناسب با کلمات کلیدی مرتبط در فهرست گوگل قرار بگیرد. بنابراین SEO زمانی شروع میشود که عبارات و کلماتی که مخاطبان بالقوه در گوگل سرچ میکنند را پیدا کنید. بعد از اینکه کیورد ریسرچ را انجام دادید و کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت خودتان را پیدا کردید، باید فرآیند بهینهسازی صفحه را آغاز کنید.
3. فرآیند بهینهسازی صفحات وبسایت
موقعی که شما میخواهید در مورد یک کلمه یا عبارت جستجو دشته باشید، Search engine تمام صفحاتی که در مورد موضوع مورد نظر شما مطلبی را منتشر کردهاند را به صورت فهرست شده نمایش میدهد. زمانی که یک سایت وارد این لیست میشود، به طور خودکار وارد الگوریتمی میشود که مطابقت محتوا با سرچ کاربر را نهایی میکند. فاکتورهایی که در این الگوریتم کار رتبهبندی صفحات را انجام میدهند عبارتند از:
• سئوی خارجی ( Off-page SEO) : این معیار را خود گوگل کنترل میکند و بیشتر بر اساس بک لینکها به صفحهی وب اعتبار میبخشد. راجع به بک لینکها و سئو خارجی خیلی مفصل و کامل در مطالب بعدی وبلاگ امین محتوا توضیح خواهیم داد. اگر میخواهید کامل راجب “سئو خارجی” بدانید روی این لینک کلیک کنید.
• سئوی داخلی (On-page SEO) : این فاکتور در درجه اول بر اساس چگالی کلمات کلیدی ، خوانایی و لینکسازی داخلی محتوای شما عمل میکند. در واقع موتورهای جستجو باید بتوانند مطابق الگوریتم مشخصی محتوای شما را در صفحه خودتان پیدا کنند و کاربرها از این طریق متوجه میشوند که مطلب ارائه شده ارزش بالایی دارد. در نتیجه همین اقدام ترافیک سایت نیز بالا میرود. سئوی داخلی مطالب کلیدی و مهمی دارد که میتوانید از طریق وبلاگ سایت ما به آنها دسترسی پیدا کنید.
• سئوی تکنیکال (Technical SEO) : ارزشگذاری نهایی سایت شما و رتبهبندی صفحه توسط عواملی انجام میشود که عملکرد کل سایت را به صورت یکپارچه پوشش میدهند و روی هر صفحه جدا جدا تمرکز ندارند. نکات مربوط به “سئو تکنیکال” را میتوانید اینجا مشاهده کنید.
بعد از فرآیند بهینهسازی موتورهای جستجو ، عملا موتورها شروع به پردازش دادههای شما و همچنین ارزشگذاری آنها میکنند. پروسهی رتبه گرفتن ممکن است مدتی طول بکشد. بنابراین ناامید نشوید و به تولید محتوای یونیک و پیادهسازی تکنیکهای سئو در هر محتوا ادامه دهید.
- ۰۱/۰۷/۱۳